Tentoonstelling rondom Jan Korthals (vanaf 10 november 2015)

Van 10 november t/m 28 februari 2016  is in de tijdlijn van ons museum de tentoonstelling  “Rondom Jan Korthals “te zien.

nieuwe aanwinst:  Interieur van Oxystaalfabriek 1, een olieverfschilderij van Jan Korthals

nieuwe aanwinst: Interieur van Oxystaalfabriek 1, een olieverfschilderij van Jan Korthals

Enkele maanden geleden verwierf het Hoogovenmuseum een olieverf schilderij van Jan Korthals voorstellende  het interieur van Oxystaalfabriek 1 (OSF1 werd stilgelegd en
ontmanteld eind jaren negentig).
Deze fraaie aanwinst dankt het museum aan een schenking van de in Sloten (Fr.)  woonachtige familie van Veen.
Het leek ons een goede gelegenheid om dit schilderij samen met vijf andere werken van zijn hand in de tijdlijn tentoon te stellen.

De Amsterdamse kunstschilder Jan Korthals  (1916 – 1972) heeft in de jaren zestig enige tijd op het terrein van het toenmalige Hoogovens mogen werken.
Daar ontstond een aantal “fabriekslandschappen” waaronder een rake waterverf schets van de in aanbouw zijnde Hoogoven 6.
De tentoongestelde fabrieksinterieurs schilderde hij zeer waarschijnlijk op basis van foto’s  uit het bedrijfsarchief .
Hoogovens heeft indertijd een deel van de op het terrein ontstane werken aangekocht voor de eigen kunstcollectie.

Naast het werk van Korthals zijn er werken te zien van Roelof Klein, Bob Buys, Poppe Damave en Jo Klingers.

Dit bericht is geplaatst in Tentoonstellingen. Bookmark de permalink.